tiistai 15. elokuuta 2017

Kisoissa

Tanya:
Käytiin taas kisoissa ja minä osallistuin elämäni ensimmäistä kertaa ratsastusluokkaan! Minähän en ole varsinaisesti opiskellut ratsunhommia muuten, mutta olen kantanut selässäni useita lapsia jotka ovat meillä vierailleet. Varsinkin tänä kesänä niitä on ollut useita, kun ovat tulleet kilejä katsomaan. Mutta ei minulla suitsia ole laitettu siihen, vaan Emäntä on taluttanut minua riimulla ja narulla.
Eli tämä talutusratsastushomma oli minulle tuttu juttu, mutta ensimmäinen kerta ihan kisoissa. Minun ratsastajakseni tuli ihan pikkuinen poika, eikä se painanut juuri mitään. Suitset minulla kyllä oli, mutta niistä vain naru josta talutettiin. Kiltisti kiersin kenttää muutamia kierroksia ja sitten sain palkintojenjaossa ruusukkeen suitsiini ja kovasti kehuja.
Sain selkääni ihan eri satulankin kuin mitä kotona. Kuulemma tuollaisissa kisoissa ei oikein sovi käyttää sitä pinkkiä lännensatulaa, vaan pitää olla mustaa ja hillittyä. Tämäkin on kyllä minun oma satulani, mutta ei sitä ole vielä koskaan ennen käytetty. Kyllä minä vähän ihmettelinkin kun siellä kisapaikalla selkääni se satula laitettiin, kun ei koskaan ennen!
Sen palkintojenjaon jälkeen satula riisuttiinkin pois ja jatkoin päivää agilityn parissa. Minulla olikin tällä kertaa ihan täydet 4 lähtöä sinä päivänä, joista yksi siis tuo ratsastusluokka ja 3 agilityä.
Kaikissa agilityluokissa oli ihan sama rata, vaikka osallistuin kahteen eri luokkaan. Ensiksi menin Emännän kanssa radan läpi ja sitten toisen kerran Olivian kanssa.
Siellä olikin melko paksu hulavanne, mutta se oli onneksi niin iso että mahduin siitä hyvin läpi. Oli tosi hienoa kun rata oli tehty heppojen laitumelle, tässä esteellä ehdin siis napata vähän välipalaakin.
Esteitä oli yhteensä kahdeksan ja rata päättyi tähän renkaaseen astumiseen.
Kolmas starttini oli sennusarjassa ja siinä minun kanssani tuli kisaamaan sama Anne, joka talutti minua siinä ratsastusluokassakin.

Ihan reippaasti menin siinäkin, jopa nopeammin kuin Emännän kanssa.

Junnuluokassa tulin kuulemma viidenneksi ja sennuluokassa sijoille 6. ja 7. Junnuissa osallistujia oli 7 ja sennuissa 9.

Milla:
Olipas kisat. Se paikka oli minulle uusi, mutta Tanya kertoi siellä joskus aiemmin käyneensä. Siellä oli agilityrata tehty laitumelle ja siinä odotellessa olikin mukavaa ajankulua kun saatiin syödä sitä ruohoa.
Minullakin oli ensimmäistä kertaa ihan täydet 4 starttia, enempää ei kuulemma saakaan yhden päivän aikana osallistua.
Ensiksi osallistuin Emännän kanssa sennusarjaan ja sain siinä opetella radan.
Sitten menin toisen starttini Kaislan kanssa, joka olikin tuttu sieltä alkukesän minimätsärireissulta.
Ja ihan kuin Tanyakin, tykkäsin eniten tästä vanne-esteestä kun siinä sai pysähtyä syömään. :D
Kolmannen starttini menin Olivian kanssa. Se meni kuulemma ihan nappiin ja oli vauhdikkain suoritukseni.
Neljännen starttini menin sitten vielä midi-sarjassa Hilde-tytön kanssa. Ei olla ennen yhdessä kisattu, mutta mukavastihan meillä meni.
Rata alkoi hapsuesteellä ja sitten oli mattoa jonka reunoissa puomit. Sitten oli pujottelua ja kapea rasymatto joka piti ylittää.
Varsinaista hyppyestettä ei tällä kertaa ollut, oli vain maapuomi jonka yli sai joko hypätä tai vaan astua. Sitten oli se paksu vanne ja sen jälkeen oli hassu este jossa minun ei tarvinnut tehdä mitään vaan taluttajan piti ottaa tuollainen pallo käteensä ja kiertää tonkkien ympäri ja palauttaa pallo paikalleen.
Ja sitten rata päättyi siihen rengasesteeseen, johon piti astua etujalat.

Minun sijoitukset oli sennuluokassa 4./9, junnuluokassa tulin Olivian kanssa peräti toiseksi ja Kaislan kanssa kuudenneksi. Midiluokassa olin viides.

Kisaamisen jälkeen meidät vietiin traileriin ja saatiin heinäpussit syötäväksi, olihan se jo päiväheinien aikakin. Tällä kertaa meitä ei haettukaan palkintojenjakoon, vaan palkinnot tulivat meidän luo! :D
Kuva: Emilia Rantanen

Ei kommentteja: